Terveemmäksi? osa 1/4

Kehomme on kuun rytmin alainen. Jos kellä jotain vaivaa, se yleensä aktivoituu, kun kuu on sitä kehonosaa hallitsevassa eläinradan merkissä. Kuu Kaksosissa aktivoi kehossa hartiaseudun. Tästä lisää edempänä. Nyt ensin terveyden kohentamiseksi

ONKO NÄITÄ OIREITA?

  • Väsähdätkö ateriasi jälkeen?
  • Poltteleeko vatsassa, närästääkö, turvottaako, pierettääkö, ottaako sydämestä?
  • Tuletko pahantuuliseksi 15-30 min aterian jälkeen?
  • Haiseeko hengityksesi pahalle (vaikka huolehdit hampaistasi)?
  • Onko sinulla hiivaa tai herpestä?
  • Onko sinulla aamuisin epämääräistä alaselkäkipua?

Tää ei oo normaalii, vaikka olis tuttuu. Syöt itsellesi sopimatonta ruokaa.

Oletko Alfa vai Omega?

Alfa y Omega. Cementerio de San Fernando. Sevilla

Flikr by by A. González-Alba GALBA

Ihminen on synnynnäisesti koko elämänsä ravitsemustyypiltään joko Alfa tai Omega. Miten syöt, siten elät. Terveenä tai jotenkin muuten. Oletko vegaani? Puolet vegaaneista pitkässä juoksussa voi hyvin sillä ravinnolla. Toinen puoli ei pysy terveenä, koska eivät käytä itselleen oikeanlaista (=eläinperäistä) rasvaa. Siinä syy miksei veganismista ole tullut koko maailman ruokatapa.

Oletko Alfa-tyyppi?: Syötkö pääasiassa: viljoista speltti, ruis, quinoa, amarantti, kamut ja näistä valmistetut tuotteet. Hedelmistä omenat, päärynät, kaikki sitrushedelmät (appelsiini, mandariini, sitruuna, lime, greippi), kiwi. Vihanneksista kurkut, porkkanat, sipulit, purjo. Juomista hedelmämehut, vesi (kuplaton). Yrtti- ja vihreät teet. EI jääkylmää. Rasvoista voi, ghee, silava. Piimä, vuohen- ja lampaanmaito, kerma, raakamaito.

Alfalle sopii eläinperäiset rasvat paremmin kuin kasviperäiset.

Lihaa kohtuullisesti, grillattuna ja paistettuna, ei keitettynä. Tuliset mausteet helpottavat sulamista.

3 ateriaa päivässä, väh 4 tuntia välissä. Hyvin vähän makeaa.

Haitallista Alfalle: Kaikki mikä on hyödyllistä Omegalle. Napostelu aterioiden välillä. Jääkylmät juomat. Klo 18 jälkeen syöminen. Säännölliset makeat jälkiruoat. Vehnä. Sokeri. Kasvirasvat. Eläinproteiini. Sipsit. Kaikki rasvapaistetut. Kaikki vehnätuotteet. Liika riisi ja pähkinät. Makeat hedelmät (persikat, aprikoosit, taatelit, mangot) banaanit. Tomaatti. Liika valkosipuli. Kaikki jääkylmät juomat. Kahvi (erityisesti valkoisen kanssa). Sokerimehut. Liian vähä juominen 3-7 välillä. Useampi kuin 3 ateriaa päivässä.

Vai Omega-tyyppi? eli syötkö: viljoista luomuvehnätuotteet, spelt, kaura. Riisi. Pähkinät. Hedelmistä: Luomu-aprikoosit, persikat, kirsikat, taatelit, luumut jne, banaanit. Kasviksista tomaatti, valkosipuli. Marja- ja hedelmämehut. Kylmät juomat. Kuplaton vesi. Tee. Yrttiteet. Kohtuullisesti sokerijuomia (lihottavat). Kahvi.

Kasviöljyt ja luomumargariini. Ei kylmäpuristettua öljyä paistamiseen! Kohtuullisesti majoneesia. Rasvatonta lihaa. Keitettynä enemmin kuin grillattuna tai paistettuna. Omega-tyyppi tarvitsee makeaa ja välipaloja.

Haitallista Omegalle: Kaikki se mikä on hyödyllistä Alfalle. Eläinrasvat. Maitotuotteet. Juusto, jogurtti. Ruis. Hedelmät (omenat jne) sitrushedelmät. Porkkanat, sipulit, kurkut. Liikaa mustaa tai vihreää teetä. Liian kuumat juomat. Kaikki kevytjuomat.

Jollet listoista tunnista kumpi olet tai jos syöt sekaisin molemmista listoista, tee testi. Nyt kun kuu kasvaa, syö vain Omega-listan aineksista valmistettuja ruokia parin kolmen päivän ajan ja kuuntele oloasi. Sitten syö vain Alfa-listalta valmistettuja ruokia ja kuuntele oloasi. Makustele, tarkkaile, kokeile. Mainittujen aineiden sopivuus kertoo kumpi olet. Palaan molemmille sopiviin ja sopimattomiin ruoka-aineisiin ensi viikolla.

Ajoituksen taito ravitsemuksessa

Tutki. Huomaa itse. Kasvavan kuun aikaan tulet nopeammin kylläiseksi ja lihot helpommin kuin vähenevässä kuussa. Silloin voit syödä vaikka enemmän lihomatta välittömästi. Jos pudottelet painoa, pienemmällä syömisellä vähenevän kuun aikaan laihdut helpommin.

Lautasmalli on syvältä. Isoin virhe minkä ravitsemuksessa voi tehdä on yhdistää samalle lautaselle proteiinit, hiilihydraatit ja rasvat. Tai tolleen.

PINEAPPLE PLATTER

Flickr by whologwhy

On luonnollista syödä toisina päivinä leipää, sitten mieluta hedelmiä, kasviksia ja proteiinia, sitten himoita suolaista ja edelleen rasvaista, jne. Muutamassa päivässä kaikki ravintoaineet tulee nautituksi, vaikkei niitä sotke sekaisin joka aterialle.

HYVINVOINTITIPSEJÄ

Aktiivisen kehonosan hyväksi tehdyt toimet ovat kaksinverroin tehokkaampia kuin muulloin. Kaikki aktiivista kehonosaa kuormittava ja rasittava toiminta on kaksinverroin haitallisempaa, kun kuu on kehonosaa hallitsevassa merkissä.

Kasvavan kuun aikaan hallitsevaa kehonosaa vahvistavat toimet vaikuttavat tehokkaammin kuin vähenevän kuun aikaan, jolloin  rentouttavat ja puhdistavat toimet ovat tehokkaampia kuin kasvavan kuun aikaan.

Kun kuu vaihtaa merkkiä parin kolmen päivän välein, ravintomme ja kykymme käyttää ravintoa muuttuu. Kohennat terveyttäsi helposti, jos pidättäydyt parin kolmen päivän ajan sellaisesta, mikä aiheuttaa vaivaa. Jos himoitset makeaa ja olet ylipainoinen, hillitse hiilihydraattisaantiasi 2-3 pv vesipäivinä (kuu Ravussa, Skorpionissa, Kaloissa).

Kuu Kaksosissa 29.-30.5 (25.-26.6 ja 22.-24.7 jne) ilmapäivä, kasvinosa kukka, ravinnon laatu rasva. Hoitelee rauhasjärjestelmää. Tekeekö mielesi rasvaa? Anna palaa. Keho hyödyntää nyt kaikkein parhaiten sitä. Rasvaliukoiset vitamiinit imeytyvät nyt erityisen hyvin ja kaikenlainen rasvalla läträäminen on hyödyllistä. Myös ulkoisesti.  Sulaako rasvainen ruoka nyt hyvin? Viikkoa myöhemmin ei? Sitten maistuu taas. Koe itse. Tunne ruuansulatuksesi. Aktiivinen kehonosa on hartiaseutu, olkapäät, käsivarret, kädet, keuhkot. Tee jotain hartiaseutusi hyväksi näinä päivinä. Rentouttava hartiahieronta, ah! kesä- ja heinäkuussa.

Right There

Flikr by Dave O’Connell

Kuu Ravussa 31.5.-2.6. (27.-29.6 ja 25.-26.7. jne) vesipäivä, kasvinosa lehti, ravinnon laatu hiilihydraatti. Vaikuttaa hermojärjestelmään. Leipäkö maistuisi? Anna mennä. Keho hyödyntää nyt parhaiten hiilihydraattia. Jos lihot helposti, syö hyvinsulavaa yksiviljaista (EI vehnä!) leipää ja jätä muut jauhoruuat pois. Aktiivinen kehonosa keuhkot, rinta, maha, maksa, sappi. Maha saattaa tilapäisesti ärtyä näinä päivinä ja huonosti nukutun yön jälkeen on ”hakattu” olo. Nauti kevyttä ravintoa. Touko- ja kesäkuussa vahvista kehoasi, heinä-tammikuun rapupäivinä puhdista maksaa, sappea jne. Älä tuuleta petivaatteita rapupäivinä. Sitkeän yskimisen hoidoksi kehäkukkavoidetta rintaan.

Marigolds

Flikr by play4smee

Kuu Leijonassa 3.-4.6 (30.6-1.7. ja 27.-29.7 jne) tulipäivä, kasvinosa hedelmä, ravinnon laatu valkuainen. Vaikuttaa erityisesti fyysiseen kehoon ja aisteihin. Tekeekö mielesi hedelmiä tai valkuaista? Hyödyt niistä nyt eniten. Koe miten ne vaikuttavat. Aktiivinen kehonosa sydän ja verenkierto, pallea, selkä. Verenkierto on aktiivisempaa kuin muina päivinä. Selkää voi särkeä ja sydän reistailla. Vahvista sydäntä ja verenkiertoa. Kaikkea sydäntä ja verenkiertoa ylikuormittavaa on syytä välttää. Ruuansulatusta vahvistavat toimet on syytä aloittaa. Ja nyt on se paras hiustenleikkuuaika.

Soon There Will be Candy

Flickr by Darin House

Viikon kuluttua Kuu Neitsyessä,Vaa’assa ja Skorpionissa. Siihen asti, hei hei!

Lisää mielenkiintoista :

http://www.ylakuu.com/suomi/kuu.htm

 

 

 

 

 

Mainokset
Kategoria(t): kuu, kuun rytmi, kuun rytmit, Kuun vaikutus, terveys Avainsana(t): , , , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Terveemmäksi? osa 1/4

  1. Paluuviite: Keväinen puhdistuskuuri | Kuusta kuuhun

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s